Grappig eigenlijk, de entrée is belangrijker dan je je realiseert. Beiderzijds trouwens. De indrukverwerking draait volop! Ofwel: de eerste indruk is de beste!

Er gebeurt veel in een korte tijd.

Het is uiteraard belangrijk om op tijd te komen. Een open deur. Echter, sommigen stellen er een eer in om niet zozeer vroeger te komen, maar vooral aanzienlijk vroeger. Dat wordt weer niet altijd op prijs gesteld. Het werkschema van die dag kan dan worden verstoord. Gevolg: irritatie, niet de bedoeling.

Bij aankomst: waar parkeer je de auto? Niet moeilijk als het bezochte bedrijf niet op een eigen terrein staat. Maar als dat wel het geval is dan zijn daar al de eerste “gevoeligheden”. Parkeer de auto niet op een favoriete directeursplek. Irritatie vooraf! Gepaste bescheidenheid.

De telefoniste/ receptioniste beoordeelt ook. Dat hoeft geen invloed te hebben, maar dat kan wel. Hangt af van de band die zij heeft met de ontvangende partij. Bij sommige bedrijven is dat de echtgenote, dochter of anderszins iemand uit de privésfeer. Je weet maar nooit.

Omgekeerd wordt er evenzeer een indruk gevormd. Hoe verzorgt is het pand en de entourage? Hoe reageert de receptioniste, is zij alert, geïnteresseerd?

Een positieve indruk kan je bij de aanvang van het gesprek gebruiken. Een compliment over het pand of de manier van ontvangst, uiteraard uitsluitend positiviteit, anders gewoon niets melden.

Word je ontvangen in de werkkamer van de ontvangende partij dan is de stoelkeuze niet moeilijk. Duidelijk is dan doorgaans waar je geacht wordt te gaan zitten. Dit is anders in een spreekkamer. Ga dan bij voorkeur met je rug naar het raam zitten. Dan kijk je niet tegen het licht in. Minder vermoeiend , vriendelijker blik.

Installeer je niet uitgebreid. Ga rustig zitten en overhandig jouw kaartje. Reageer positief op koffie- of theeaanbod en wacht het vervolg rustig af. Als iedereen in “positie” zit kan er echt worden begonnen.